Az online naplóm

Utazás, kultúra, nyelvtanulás, gasztro

Hogyan jussunk el az olasz középfokú nyelvvizsgáig?

2022. szeptember 08. 14:24 - Detti94

board-361516_960_720.jpg

Természetesen nincs csak egy jó módszer a sikeres nyelvtanuláshoz, de én már több nyelvvizsgán is túl vagyok, melyekre elég hatékonyan tudtam felkészülni. Ezért szeretném megosztani veletek a középfokú nyelvvizsgám történetét, amit még gimnazistaként tettem le. 

Az olasz nyelv esetében azt tapasztalom, hogy a kezdetekkor a tanulókban megvan a megfelelő motiváció. Az olasz kultúra, a nyaralások, az ételek és a nyelv dallamossága a kezdetekkor általában felkeltik a tanulókban az érdeklődést, biztosítják a motivációt. 

Na de mi is történik, amikor elkezdjük tanulni a nyelvet? Az olasz nyelvtan alapvetően nem nehéz, de azért komplexebb mint például az angol. Van ragozás, megkülönböztetünk hímnemű és nőnemű szavakat, a középfokhoz közeledve pedig találkozhatunk az úgynevezett congiuntivo-val, magyarul kötőmóddal, aminek sajátos szabályai vannak. Viszont, hogy mondjak egy jó hírt is, esetek nincsenek. A tanulók az első nehézségeknél könnyen elveszthetik lelkesedésüket.

Az én történetem még gimnáziumban kezdődött. Kilencedik osztályban az angol mellé egy másik idegennyelvet is kellett választanunk. Hosszas gondolkodás után az olasz mellett döntöttem. Szerencsém volt, mert nagyon jó tanárok tanítottak, így hamar beleszerettem a nyelvbe. Ahogy haladtunk előre a tanulásban, egyre jobban megszerettem.

Kezdőként elsőre kicsit nehéz volt átállni egy újlatin nyelv logikájára, mely az angoltól eltérő.

Véleményem szerint az alábbi három dolog okozza a legtöbb nehézséget az elején:

1. Prepozíciók vagy más néven elöljárószavak. Ezekből rengeteg van, könnyű őket az elején keverni, ráadásul gyakran előfordul, hogy névelős prepozíciókat képzünk. Például Da+ la= Dalla, Di + gli= Digli. Ezeket meg kell tanulni, nincs mese.

2. A passato prossimo, ami az úgynevezett olasz közelmúlt. Ezt a múlt időt nagyon gyakran használják. Az egyszerű jelen idejű ragozás után általában ezt szokták megtanítani. Ennek képzéséhez két segédigére van szükségünk. Az avere (birtokige) és az essere (létige) igékre. Ezen kívül minden olasz igének vagy egy befejezett melléknévi igeneve, a participio passato. Ennek képzését is ismernünk kell. 

3. A kivételek. Már az elején, mikor tanuljuk a ragozást, a nemeket és a különböző alapvető szabályokat, sajnos gyakran találkozhatunk kivételekkel, melyekben nehéz logikát találni. Ezt is egyszerűen meg kell tanulni.

Ha valami nem megy az elején, nem szabad megijedni. Nem szabad elkeseredni. Merni kell hibázni. Senki nem úgy kezdte, hogy rögtön felsőfokú szinten beszélt egy tanult nyelvet.

Mik segítették az én tanulásomat?

1. Zenék: Rengeteg híres olasz zenész alkotott és alkot a mai napig. Szerencsére tanáraim is gyakran hoztak órára valami újdonságot. A legismertebb zenészek közül néhány: Zucchero, Eros Rammazzotti, Fabri Fibra, Fedez, Laura Pausini, Young Signorino.

2. Filmek: Az olasz filmművészet világszínvonalú sok alkotás közül válogathatunk. Aki szereti a vígjátékokat, annak a "Benvenuti al Sud" és a "Benvenuti al Nord" című filmeket ajánlanám. Ha valaki a komolyabb drámák iránt érdeklődik, akkor a "Io non ho paura" és a "Cinema Paradiso" is tökéletes választás lehet.

3. Olasz nyelvű TV csatornák és vlogok: Magyarországon is sok TV szolgáltatónál elérhető a Rai Uno, esetleg a Rai Due. Főzőműsorok, híradó, Talk Show és sok más műsor is fut a csatornákon. Vlogok közül talán a legkiemelkedőbb az Italiano Automatico nevű youtube csatorna. Ha valakit érdekel a gasztronómia, akkor a "Cucine da incubo" műsort valószínű érdekesnek találja majd. A műsor házigazdája a Michelin csillagos séf,  Antonino Cannavacciuolo. Ez a műsor Gordon Ramsay- A konyha ördögének olasz változata,

4. Újságok: A legismertebb a Corriere della Sera, de még megemlíthetjük a La Stampa és a La Repubblica nevű kiadványokat is.

Hogyan merjünk megszólalni?

 Egyszerűen próbáljuk meg. Ha van ismerősünk, osztálytársunk, szerencsésebb esetben akár olasz ismerősünk, akkor viszonylag egyszerű dolgunk van. Ha nincs, akkor online felületen próbáljunk keresni levelezőtársat, beszélgető partnert. Szerencsére az internet tényleg nem ismeri a határokat, így akár a világ másik feléről is tudunk új barátokat, nyelvtanuló társakat keresni. Szerencsésnek mondhatom magam, mert nekem sikerült több országból is új barátokat szereznem az interneten keresztül. Természetesen a netes ismerkedés veszélyeket is rejthet, így legyünk mindig körültekintőek, hogy kivel milyen információt osztunk meg. Ha iskolában tanuljátok a nyelvet és kevésnek érzitek a szóbeli kommunikációt, nyugodtan jelezzétek udvariasan tanárotok felé, hogy szeretnétek több szóbeli feladatot, dialógust, párbeszédet. 

Én 3,5 év tanulás után mentem nyelvvizsgázni, ez idő alatt volt szerencsém sokat gyakorolni. A nyelvtani tesztek gyakorlását sajnos kissé elhanyagoltam, így mikor magasabb szintre szerettem volna emelni tudásomat sok dolgot át kellett ismételnem. Nem értek azzal egyet, amikor azt mondják, hogy nem fontos a nyelvtan. Igenis fontos, de nem szabad túlságosan rágörcsölni. Nem baj ha hibázunk, legközelebb majd jól mondjuk. A lényeg hogy ne féljünk és akarjunk fejlődni. Ha nincs lehetőségünk anyanyelvi környezetben tanulni, meg kell próbálni minél jobban körbevenni magunkat a nyelvvel. Zenékkel, könyvekkel, újságokkal, jegyzetekkel.

Aktív és nagyon intenzív koncentrációval járó tanulást ne folytassunk nagyon sokáig. Szerintem nem érdemes. Inkább legyen minden nap fél óra, mint heti egy alkalommal 4-5 óra folyamatos tanulás.

És itt jön a következő elengedhetetlen dolog: A RENDSZERESSÉG

Idegennyelvet csak akkor tudunk jól elsajátítani, ha rendszeresen gyakoroljuk. Ha csak minden este 15-20 percet szánunk a tanulásra, akkor máris sokat tettünk a fejlődés érdekében.

Még egy nagyon fontos dolog az is, hogy szeressük az adott nyelvet. Akkor tudunk valamit jól megtanulni, ha szeretjük és érdekel. Ezt is tapasztalatból mondom. 

Mi történt velem a nyelvvizsgán?

Komplex nyelvvizsgára mentem, ami azt jelenti, hogy mind a négy nyelvi alapkészségről számot kellett adnom: hallásértés, olvasásértés, szövegalkotás és beszédkészség.

A legtöbb nemzetközi nyelvvizsga a készségeket méri, nem kimondottan csak a nyelvtani tudásra fókuszálnak. Arra kíváncsiak, hogyan tudjuk használni a nyelvet. Tudatosan készültem a vizsgára, kitöltöttem néhány mintatesztet, de nem vittem túlzásba. Sok kifejezést tanultam filmekből és dalszövegekből. Jegyzeteket készítettem magamnak a legfontosabb és leggyakrabban előforduló témakörökből és leveleket, szövegeket is írtam. Amit tudok tanácsolni a vizsgázóknak, hogy nagyon figyeljenek az időbeosztásra és ne izguljanak. Szerencsés vagyok, mert vizsgahelyzetben általában nyugodt vagyok, persze egy egészséges stressz elengedhetetlen, ez bennem is dolgozik ilyenkor. Sikerült figyelnem arra, hogy minden feladatra és vizsgarészre legyen elég időm, így sikeresen megkaptam a nyelvvizsgát.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://azonlinenaplom.blog.hu/api/trackback/id/tr7317926953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fkv.119 2022.12.22. 12:51:19

"Az olasz nyelvtan alapvetően nem nehéz"

Leszámítva hogy van igeidő, amiben valami 8 igét ragoznak szabályosan, az összes többi kivétel. :)

"A passato prossimo, ami az úgynevezett olasz közelmúlt."

Azért angolban is van present perfect, annyira nem különleges ez.

"A legismertebb zenészek közül néhány"

Toto Cutugno és Jovanotti kimaradt? Híresebb mint a többi együtt. :)

Nekem sok nem maradt meg az olaszból, nem is választottuk, ezt kaptuk. Azért a ruszkinál még mindig jobban érdekelt, de szívesebben tanultam volna németet (akkoriban jöttek be a német kábeltévék), de az nem volt opció. Angol helyett lehetett volna, másik osztályban, de az meg no deal, már akkor lehetett tudni hogy az angol "A" világnyelv. A voglio scendere alla prossima fermata még megy. :)
süti beállítások módosítása