Az online naplóm

Utazás, kultúra, nyelvtanulás, gasztro

A nagy finn édességteszt

2022. december 26. 23:39 - Detti94

 

20221226_171023.jpg

Szerencsésnek mondhatom magam, hogy vannak finn barátaim. Sajnos még nem volt alkalmam ebbe a gyönyörű országba ellátogatni, de természetesen rajta van a bakancslistámon. Ismerek néhány finnt, akik közül van, aki Budapesten él, más Finnországban. Ennek köszönhetően évente néhány alkalommal kapok tőlük csomagot, amik különböző finn finomságokat rejtenek. Természetesen én is küldök nekik időnként magyar édességeket. Szeretném megosztani veletek, milyen édességeket kóstoltam eddig. 

A fenti képen a legismertebb csokimárka néhány képviselőjét láthatjuk, a Karl Fazer csokit. Egy nagy presztízsű márka, amely magas minőségű csokoládékat gyárt, számos ízesítésű és fajtájú csokit kínál. Nekem legjobban a sima tejcsoki ízlett, de kóstoltam már sós karamellás, pattogatott kukoricás, puffasztott rizses, kandírozott gyümölcsös és robbanós cukorkás változatot is. Egytől egyig finomak voltak.

fazer.jpg

A Fazer cég egy nagyon tipikus skandináv alapanyagot, a  vörösberkenyét használja az egyik legfinomabb cukorkájához a Pihlaja-hoz. Ez egy zselés állagú cukorka, talán a gumicukorhoz tudnám hasonlítani. Egyáltalán nem túl édes, hanem pont jó. Zacskóban lehet kapni, a kis cukorkákat egyesével csomagolják. A  zacskón egy róka található.

pihlaja.jpg

salmiakki.jpg

 Nos, talán az egyik legmeghatározóbb cukorka a salmiakki, ami több változatban kapható. Én több különbözőt is megkóstolhattam már. Ezen a képen a három legismertebbet láthatjuk. Mindegyik salmiakkira jellemző a sós íz és a fekete szín. Az interneten sok videót láttam, ahol külföldiek megkóstolják a finn salmiakkit. A reakciókból arra következtettem, hogy biztos nagyon erős és rossz íze van. Igazság szerint kicsit féltem megkóstolni, de meg kell mondanom, hogy szerintem egyáltalán nem rossz. Sőt, nekem kimondottan ízlik. A legerősebb ízű az apteekin salmiakki. A nevéből is kikövetkeztethetjük, hogy gyógyszertárban lehet kapni, de ettől függetlenül csupán egy cukorka. Az ízét leginkább úgy tudnám deifiniálni, mintha egy sós medvecukrot ettem volna :) vékony, rombusz alakú kis cukorka. A super salmiakki kicsit mentolos ízű, kerek formájú, keményebb cukorka. A leglágyabb ízű a salmiakki ruutu. Enyhén sós, kicsit vastagabb a gyógyszertári salmiakkinál, de könnyen elrágható. A képen még látható egy leijona nevű cukorka, ami szintén sós és mentolos egyszerre, az illata engem kicsit a barcebue fűszerre emlékeztetett. Nekem kevésbé ízlett mint a három salmiakki cukorka.

karicsomag.jpg

A fenti képen látható egy csomagnyi édesség, amit két éve Karácsonykor kaptam egy kedves finn barátomtól. Ezen látható a leijona cukorka, egy képeslap és egy vicces könyv is. Erről a könyvsorozatról később tervezek írni. A középen látható Da-capo csoki ízben nagyon hasonlít a mi sport szeletünkhöz. A rózsaszín csomagolásban egy Geisha nevű csoki van, szintén a Fazer gyártja. Nagyon finom mogyorós csoki. A pätkis pedig mentolos csoki. Kaptam még kétféle paprikafűszert is. Nagyon meglepődtem, hogy a finneknél is elérhető a paprika. Egy édes és egy füstölt keveréket is kaptam. Kipróbáltam, hogy milyen főzni vele. Hasonlít az íze a mi paprikánkhoz, de korántsem olyan intenzív az íze. Az étel kissé narancssárgás színt kap tőle, nem annyira pirosat. A henger alakú csomagban a lakrisal nevű cukorka rejlik, ami szintén egy salmiakki féle. Illata engem a curryre emlékeztet, megkóstolva kimondottan keserű, könnyen elrágható, porlik a szájban. Kinézetre olyan mint egy pezsgőtabletta.

A híres cukorkák közé tartozik a gifu is. Ebből is rengeteg féle van. Az első képen is látható egy zacskós változat. Ezek nem édesek, inkább sósak, vagy mentolosak vagy keserűek. Kóstoltam néhány változatot, egyik sem lett a kedvencem. A lenti képen a doboz kis kerek formájú, igen keserű cukorkákat rejtett.

gifu.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azonlinenaplom.blog.hu/api/trackback/id/tr8618010940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása